Автор Тема: Освалд Кюлпе  (Прочетена 1983 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1348
  • Карма: +8/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Освалд Кюлпе
« -: 20 септември 2017 10:37:53, сряда »
Освалд Кюлпе е роден в Латвия в град Ка́ндава на 3 август 1862 г. През 1879 г. завършва гимназия в Либау, а по-късно е студент по история в Лайпцигския университет, където среща Вундт и решава да промени специалността си, за да работи с Вундт. Реализира се първоначално като асистент на Вундт и един от най-активните привърженици на психологичната програма на Вундт. Става професор в университета в град Вюрцбург, Бавария, където през 1894 г. основава психологическа лаборатория. Основател е на Вюрцбургската психологична школа и е един от създателите на европейското направление на функционалната психология.

Случайно допусната грешка от сътрудник на Кюлпе води до това той да се насочи към изследване как се формира причинно-следствената връзка в психиката по отношение на мисленето. Кюлпе започва да използва задачи с усложняващ се характер, за да изследва мисленето.

При провеждането на изследвания той разкрива възникването на устойчиво състояние на предварителна готовност по определен начин да се осмисля задачата или да се избира пътя за нейното решаване. Нарича състоянието - нагласа. Нагласата е неосъзната и се разкрива само ретроспективно след постигане на резултат при редуциране на причините за него.

Освен нагласата, Кюлпе формулира още 3 нови променливи:

~ Целта- това самата задача.
~ Операциите, осигуряващи постигането на резултат- изследва изминавания от лицето път към целта;
~ Мисловни образи - те са силно обобщение и съдържат характеристики не само на обекти от реалността, а и характеристики на рода и др.;

Обръща се внимание и на т.нар. от него ниво на претенции- когато е постигнат резултат, който е нежелан, то изследваното лице може да формулира или да не формулира отказ към задачи с по-висока трудност.

Кюлпе не отхвърля самонаблюдението като метод, но според него то може да се прилага само от специално обучени да използват този метод специалисти.

Направените открития променят традиционната тематика на психологията, разширяват я и така Вюрцбургската школа става значима за младата тогава наука психология.

За вас подготви: психолог Людмила Боянова