Автор Тема: Релаксация - обща информация  (Прочетена 202 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 531
  • Карма: +5/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Релаксация - обща информация
« -: 20 септември 2017 07:40:30, сряда »
Факт е, че живеем в трудни времена. Това определя едно пренаситено със стрес ежедневие, водещо до тъжната истина, че за много хора именно напрегнатият начин на живот е нещо нормално и те са свикнали с този свой темп до степен, че да не са в състояние да възприемат релаксът като естественото състояние на психиката.

Стресът активира симпатиковата нервна система и реакции от типа на учестено сърцебиене, високо кръвно налягане, бързо дишане и други, които днес са по-скоро проблем. Ето защо са разработени техниките за релаксация. Тяхната основна цел е борбата срещу стреса, тревожността и други подобни, което пък от своя страна води до по-добро здравословно и психическо състояние.

Бидейки коректив на едни такива нежелани стресови състояния, в техниките за релаксация е заложено да задействат противоположната на тях реакция на организма, за да се върне той в своето нормално състояние.

Те постигат това, като се възползват от активирането на парасимпатиковата нервна система, като се ползва примерно т.нар. биологична обратна връзка: успокояване на дишането, забавяне ударите на сърцето, намаляване на кръвното налягане. По този начин се избягва да се получи така, че високата симпатикова възбуда да стане хронично предизвиквано и подържано състояние на организма.

Релаксацията може да включва в себе си най-различни техники: хипноза, автохипноза, йога, зен, медитация, биологична обратна връзка, автогенен тренинг, някои методи на психотерапия, може да включва и НЛП.

За да бъде релаксацията максимално ефективна, тя трябва да е приложима на всяко едно място, на което се намира човек. Ако се замислим, не всеки от нас може да си позволи на работното си място да се изолира от работата и от хората и да затвори очи за няколко минути, колкото да се отърве от натрупаното в повече напрежение. Ако това не се случи своевременно, то релаксацията в домашни условия си остава само средство за оттегляне от света.

Разсъждавайки от тази гл. т. , психолозите са разработили множество техники, които правят възможно отпускането по всяко време, когато то е необходимо.

Най-известен е методът на Джейкобсън, според който човек първоначално се учи на релаксация у дома си. Заниманията в домашни условия са с продължителност между 10 и 30 минути.

Когато състоянието на релаксация се овладее напълно, се преминава към прехвърлянето на релаксацията в момента на стресиращата ситуация във всекидневния живот в границите на няколко секунди.

Автор: психолог Л. Боянова