Автор Тема: Компютърна зависимост  (Прочетена 78 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен prodrome

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 5
  • Карма: +0/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Компютърна зависимост
« -: 10 юли 2018 12:28:44, вторник »
Здравейте. Как се лекува компютърната зависимост? Има ли някакви трикове и прочие?

Неактивен prodrome

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 5
  • Карма: +0/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #1 -: 12 юли 2018 20:22:50, четвъртък »
Отказвам се от почти всичко свързано с нарошаване на зоната ми на комфорт. Стоя само в стаята пред компютъра. Не мога да довърша почти нищо. Започвам и спирам, пак започвам и пак спирам. Мисля само за себе си. Саботирам всяка своя проява на самоинициативност... Когато установя контакт с някой, говоря единствено за себе си и за проблемите си. Сякаш не успявам да се контролирам. После съжалявам. Проблемите ми стават твърде много и изпадам в паника, че нямам сила да се справя с тях. 

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Карма: +5/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #2 -: 12 юли 2018 20:55:27, четвъртък »
На каква възраст сте? Споделете и по-подробно за състоянието си, за да може да се даде конкретен отговор.

Неактивен prodrome

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 5
  • Карма: +0/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #3 -: 12 юли 2018 23:33:13, четвъртък »
На двайсе и шест години съм. Изпитвам трудност във взимането на решения. Като се започне от това с какво да се храня и се стигне до избора на работа. Страхувам се да предприема крачка, защото си мисля, че тя ще е в грешна посока. Винаги когато направя нещо, съжалявам, че не съм постъпил друго яче. Когато остана сам и без интернет започвам да изпитвам паника. Страхувам се от контакти с други хора. Страхувам се от конфронтация. Същевременно се страхувам от самота и от това да не бъда жертва. Вече споменах, че се оплаквам постоянно, най-вече на роднините си, които се измъчват и ме слушат само защото се чувстват длъжни. Осъзнавам го и въпреки това се карам с тях за едно и също нещо, всеки ден. Чувствам, че губя времето си, дори сега, когато пиша това. Не мога да се сетя какво още... Аз мисля, че имам проблем, защото просто не се чуствам добре. Представата ми за това, което искам да бъда се разминава с това, което мисля че съм. Сякъш вече не издържам да живея така, но същевременно се страхувам от промяната и стоя пред компютъра.

Неактивен prodrome

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 5
  • Карма: +0/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #4 -: 13 юли 2018 00:20:02, петък »
Всяка вечер живея с илюзии, че утре като стана ще променя всичко, ще взема живота си в ръце, ще замина някъде и ще започна отначало. Сутринта ставам и всичко се повтаря. Казвам си, да поспя още малко, после го отлагам за утре и прекарвам целия си ден пред компютъра. Едно и също. Сякаш вечер ми идват тези илюзии, за да мога да заспя.

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Карма: +5/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #5 -: 13 юли 2018 13:38:21, петък »
prodrome, всеки от описаните проблеми за най-добро решение има продължителна работа с психолог по индивидуална програма.

Но мога да помогна да започнете от някъде. Нека да е от частта с трудност във взимането на решения, а до колкото виждам и в изпълнението на вземането на решения. Необходимо е да си създадете не само умения да планирате, но и умения да довършвате до край планираното.

Ето един лесен за изпълнение начин да се изградят въпросните умения, състоящ се от няколко техники, всяка от които представлявлява надграждане на предходната.

Техника 1

Създаване на списък на недовършените задачи

Полезна е една равносметка колко са задачите, които са поставени на дневен ред за изпълнение и колко от тях накрая са неизпълнени, за да се види къде са слабите места, над които трябва да се поработи. В резултат ще може в един момент задачите да се доведат до техния успешен завършек.

За целта напишете (може и в е-вариант) най-значимите задачи, за които се сещате, че не сте успели да завършите. Подредете ги по важност. Ако желаете, анализирайте ги, докато ги записвате. Запишете абсолютно всичко, за което се сетите, че сте искали да направите, но примерно сте отлагали да направите. Този списък не трябва да е във формат, които бихте могли да загубите по някаква причина.

Ако има нещо от този списък, което да ви се прииска да свършите веднага и тава да е възможно, то не си го спестявайте, а уловете желанието си и действайте веднага.

Върху този Списък на недовършените задачи ще се стъпи в работата Ви по следващите техники.

Техника 2

Усъвършенстване на създадения вече Списък на незавършените задачи

Следва да се усъвършенства направения от Вас Списък така, че да е състоящ се не само от задачите Ви в работата или пък у дома, а да обхваща всички области от живота Ви. Няма да постигнете целта си да се справяте със задачите, ако не обхванете пълно всички задачи, които стоят пред Вас.

Затова определете 5-8 важни за Вас области от живота си и ги напишете. Примерно: Семейство, Домашни задачи, Работа и т.н.

Трябва да обърнете внимание на това, което ще се сетите, след като вече сте съставили Списъка си с такива области на живота Ви, т.е. на това, което сте „забравили”. Възможно е Вие, съвсем несъзнавано и непреднамерено, да не сте добавил в кръга на интересите си някоя задача, която трябва да се свърши. Примерно: „Забравих да запиша областта „Взаимоотношения с роднини”, но определено не мога да кажа, че там всичко е наред, тъй като с тях постоянно сме на различни мнения”.

Предоставям Ви един примерен Списък на области от живота, от който също можете да заимствате, но първо опитайте сам да създадете свой Списък и чак след това погледнете този тук:

- Проекти и планове за бъдещето;
- Развлечения;
- Бизнес (ако имате Ваш собствен такъв);
- Личните и семейните финанси;
- Кариера;
- Здраве;
- Семейни отношения, отношения роднини;
- Отношения с приятели, с познати;
- Домашни задачи;

А сега срещу всяка област, която сте изброил, нека да се постави оценка. На колко от 1 до 6 Вие оценявате своята удовлетвореност във всяка от посочените от Вас области? Напишете оценката.

Практично е да съставяте Списъка си със задачи, като следвате съставените от Вас области на живота, записвайки на една страница всички задачи от конкретната област от живота. Така със сигурност няма да изпуснете някоя задача, която е добре да се свърши.

Техника 3

Ежедневните дребни, непривлекателни, рутинни задачи, които все се отлагат за извършване

Често пъти има много задачи, които не биха отнели повече от десетина минути, за да бъдат извършени, но все се отлагат и се отлагат. Крайният резултат от неизпълнението им е, че накрая човек като види колко такива задачи са се натрупали за вършене и му става страшно.

Точно тези задачи са един голям "препъни-камък", защото не може човек да се стегне и да ги реши в момента на тяхното възникване. Те, обикновено, са едни много непривлекателни или пък рутинни действия, за които изглежда като да е лесно ей така да бъдат отложени. Винаги им се намират поне няколко дежурни оправдания, за да бъдат отложени- неприятно е, не е важно, не е спешно, не е болка за умиране, примерно може би и "Пешо ще я свърши тази работа вместо мен".

Така накрая задачата се отлага и се оказва, че тя попада в Списъка с незавършените задачи. А незавършените задачи имат навика да се натрупват и да се стоварват за вършене във възможно най-неподходящия момент. Примерно: каните се да сортирате платените сметки, но все отлагате, понеже е пипкава задача. И докато тъкмо вършите нещо друго, от телефонния оператор решават, че ще им платите една и съща сметка два пъти и тепърва почвате да ровите къде беше касовата бележка с която да докажете, че не им дължите нищо, докато другото нещо изостава с изпълнението си.

Какво да се направи, за да се прекрати този омагьосан кръг от отлагането на такъв тип неприятни задачи?

Има една техника, която обикновено върши работа. Тя се състои в това да се подхожда към подобни задачи по същия начин, по който и към ходенето на лекар при тежко болестно състояние. Ако човек не отиде на лекар, болестта ще го повали. Трябва да отиде, ако и да е неприятно. Т.е. действието е на принципа: "Неприятно е да се свърши, но трябва да бъде свършено, защото иначе има последици".

Сменете подхода по отношение на рутинните задачи, които няма как да се установят в живота като нещо приятно, но все пак трябва да бъдат свършени. Направете ги задачи от типа: цел за целта, мотивирана от това какво ще последва, ако задачата не бъде изпълнена.

Когато започнете да формулирате така задачата, тогава трябва да се пазите от появата в ума Ви на думи като: „После”, „След малко”, „След като еди кое си”.

Ако искате да имате резултат, тогава трябва да се борите с „После-то”, напомняйки му всички онези „После-та”, които са довели до незавършване на задачи. После-то означава ПРОВАЛ в изпълнението на задачата в твърде голям брой от случаите. А Вие се възприемайте като да сте на война и следователно не трябва да се проваляте, ако искате да спечелите.

Знаейки как хитро действа После-то по отношение на задачите, които поставяте пред себе си, Вие вече можете веднага да контраатакувате с налагането на мисълта : „Ще се свърши СЕГА.”

Вашият основен враг в тази своеобразна война не е задачата, която трябва да се свърши. Вашият основен враг е отлагането на изпълнението на задачата за после. Стегнете волята си и я концентрирайте цялата върху действането по задачата „СЕГА”. Започнете ли да действате– значи вече сте спечелили половината от битката с незавършените задачи от този тип.

Но пък ще забележите как цялата Ви психика протестира.

Не се притеснявайте, че от сега нататък така ще е винаги, когато подхващате въпросната задача. Няма да бъде точно така. Психолозите-бихевиористи са потвърдили, че ако около месец изпълнявате до край цялостно дадена рутина, то след това психиката започва да я възприема като привичка и с това изчезват всички неприятни емоции, които сте изпитвали, докато сте я вършели. Постигнете ли това, Вие печелите изцяло войната срещу неизпълнението на рутинни задачи.

Поствам до тук написаното и ще дам и останалите техники в следващ пост, за да улесня четенето.

психолог Людмила Боянова

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Карма: +5/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #6 -: 13 юли 2018 13:54:05, петък »
Техника 4

Подобряване на резултатите


Сред основните причини, водещи до недовършване на задачите, стои не само навикът да се отлага, а също тъй и недоброто им планиране във времето. Обикновено, когато се отлага дадена задача, мисленето не е настроено да вижда какво се случва отвъд днешния ден. За да се подобрят резултатите, необходимо е да се спре с този вид нагласа за мислене. Подобряването на резултатите се постига чрез добро планиране и по този повод може да се започне с планирането на задачите за седмицата.

Добре е да си изберете задачи от типа "рутина: неприятно, но все пак трябва да се свърши" за отработване и за да не се отмятате от избраното, да действате чрез таблица като вид договор със самия Вас, че няма да се предавате на „После”-то.

Ето една примерна такава табличка, в която да се пише какво следва да се направи от Вас и да се отмята всяко направена задача. Това ще улесни следенето на задачите. Кликнете върху картинката, за да се увеличи таблицата.



Попълнете таблицата. Дръжте пред очите си всеки един постигнат резултат и всеки път, щом изпитате съмнение, че можете да се справите с поставените задачи именно в този вид, в който сте си ги планирали за изпълнение.

С времето необходимостта от правенето на такъв списък ще отпадне и вие с лекота ще се справяте с изпълнението на всяка задача, която поставите пред себе си.

Техника 5

Трите същности на човек: Мечтателност, Реалистичност и Критичност

Правилно е да продължавате да поставяте пред себе си все по-големи цели и да гоните тяхното изпълнение, но покрай това следва да отчитате също така, че като част от този процес у всеки човек се проявяват едновременно три различни същности: Мечтателност, Реалистичност и Критичност. Те отговарят за наличието на три роли, изпълнявани от три сектора на човешката психика, а именно - мечтател, реалист и критик.

Мечтателят обича да поставя най-високите цели и внася в живота творчески полет. Винаги има куп идеи за всичко. Винаги се стреми към това да направи живота по-хубав. Дава идеите в суров вид, недообмислени и често без да отчита възможните рискове по пътя на осъществяването на идеите.

Реалистът отговаря за това да бъде превърната една мечта в реалност, като създава план за нейното постигане. Той ще определи какво е необходимо и ще систематизира на базата на познания, умения и опит коя след коя стъпка трябва да се направи, за да доведе до постигането на желаната крайна цел.

А критикът....

Критикът е в повечето случаи най-силният от всички и неговата дума най-се чува. Той отговаря за това да се отчетат всички възможни препятствия по пътя за достигане на целта. Понякога той неправилно схваща своята роля и вместо да подпомогне с погледа си върху слабите страни пред постигането на целта, той се заема да убеждава да не се започва каквото и да било. Той започва да ограничава осъществяването на плановете, вместо да помага за тяхното реализиране.

Решението се състои в това, да се постигне в психиката баланс между тези три роли.

Нека да се поговори за начало с Мечтателя. Попитайте го: "Какво аз искам?".

После си поговорете с Реалиста: "И как по-точно ще го постигна това?".

А накрая и с Критика: "А ти ще можеш ли въобще да постигнеш това?" и го помолете да не спира плана Ви с крайността на оценките си. Ролята на Критика е да помогне да проверите своя план за евентуални грешки от Ваша страна, които да отстраните, а не да го спре.

Може да не се получи добре, когато възникне сблъсък между Мечтателя и Критика, при който Мечтателя все не успява да се дореди до това да вземе думата. Крайният резултат е не само ниско самочувствие, но и куп недовършени задачи.

Затова сега поговорете с Мечтателя. Нека той да ви подскаже кое е важно за Вас.
Кое всъщност искате да реализирате? Можете да започнете с израза: "А какво, ако аз..."
Какво действително бихте искали да постигнете в своя живот?

Направете план с отчитането на всички препятствия.

Поствам до тук написаното и ще дам и последната техника в следващ пост, за да улесня четенето.

психолог Людмила Боянова

Неактивен Boyanova

  • ПСИХОЛОГ
  • Админ
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Карма: +5/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
    • Форум за психология
Re: Компютърна зависимост
« Отговор #7 -: 13 юли 2018 14:05:43, петък »
Техника 6

Уговаряне на среща със задачите за изпълнение

Понякога остават несвършени задачи, понеже не може да се създаде организация и да се отдели време, за да се захване човек с тях. За да няма свършени задачи, то трябва да се намери време за изпълнението на всяка една от тях. Това означава да има умение да се разпределя времето.

Често пъти причината за лошо разпределение на времето е приоритетът, който се дава на задачите. Дадена задача може за дълго да остане недовършена, ако не получава висок приоритет. Винаги ще има задачи с по-висок приоритет и така въпросната задача ще стои доста дълго неизпълнена.

Това е неправилно, защото като се натрупат хиляда неизпълнени задачи с нисък приоритет на значимост и после човек не може да се справи с тях поради огромният им обем, ако и неважните задачи да не са сложни за изпълнение сами по себе си.

Ето защо не следва да се допуска да има натрупване на огромно количество малки дребни неважни задачи, които да не са свършени.

Преценете какво време Ви е необходимо за извършването на всяка задача и започнете да отмятате задачите не само по приоритет, а по дата на възникване, така че да нямате отложени задачи за после. Поставете дребните задачи с час и дата за изпълнение в своя график.

След като си назначите среща и с тези задачи под формата на техния час за изпълнението им, свършете ги и ще откриете, че Ви се освобождава много повече свободно време и много по-малко притеснения, отколкото, ако ги отлагате.

Нека да обърна внимание на начина на разпределение на времето за справяне със задачите.

Представете си, че работите за себе си и примерно печелите от това да изработите някакъв детайл с машината "Х" като времето за изработката е обикновено 1 час. Получавате поръчката за изработката на този детайл и казвате на клиента си, да дойде след точно 1 час и нито секунда повече, за да си получи готовия детайл.

Но за зла участ машината Ви се чупи. Губите половин час да я поправите. Бързате да наваксате работата с детайла, но не успявате, понеже за това Ви е необходим технологично точно 1 час, а вие сте изгубили половин час в поправка на машината.

Клиентът идва, а вие още не сте готови с детайла. Пада Ви реномето, независимо от обясненията на злощастните обстоятелства, понеже клиентът Ви също гони свой собствен график.

А сега си представете, че сте уговорили следващи поръчки и поради злощастното събитие с развалената машина, целият Ви ден минава в това да обяснявате на вбесени Ваши клиенти защо им бавите поръчките.

Лошо се получава, клиентите се чувстват излъгани, нямате вече тяхното доверие. На следващия ден откривате, че сте загубили половината си редовни клиенти. Не е приятно, нали?

Ако имате стандартно време за свършване на дадена задача за примерно 1 час, никога не планирайте един час, а оставете примерно поне половин час отгоре, защото не можете да знаете какво би могло да Ви забави да си свършите работата. Ако нищо не изникне- добре, просто продължавате по график. Но ако изникне, тогава няма да сте толкова притиснати от времето, колкото ще бъдете в противен случай.

Сега вече спокойно можете да си уговорите срещата с всичките си задачи.

Ако следвате предложените техники ще започнете да довеждате до успешен финал планираните от Вас задачи. Тези техники ще Ви дадат увереност, която ще промени начина Ви на живот и отношението Ви към незавършените задачи.

Много е важно от тук натам да не забравяте да налагате волята си. Успех ще има само тогава, когато освен да се вземе решение, се влага и волята, за да се проконтролират (примерно с помощни средства като писане на график) и да се свършат набелязаните задачи.

Желая Ви успехи!

психолог Людмила Боянова