Арт- терапията е базирана на това, което още Фройд е установил, а именно, че първичните мисли и преживявания намират своето изражение под формата на образи и символи, а не вербално.
Повечето хора са останали с впечатлението, че арт- терапията е обвързана само с рисуването (известна е като арт-терапия с рисуване), но тя също така включва такива направления като: драма-терапия, библиотерапия, музикотерапия, танцова терапия, кино-терапия, куклова терапия и т.н.
Арт- терапията се ползва както самостоятелно, така и като спомагателна към други видове терапии. Също така в доста от социално-психологическите тренинги, се използват елементи от арт – терапията.
Нека да разгледамe накратко най-известното от направленията на арт-терапията, а именно:
Арт-терапия с рисуване
Основана е на това, че картините оказват огромно въздействие върху човешката психика, като предизвикват определени чувства, мисли, настроения. Например живописта може да служи не само за украса на стената, но и да помага за отпускане, за откъсване от рутината. Често в това направление на арт-терапията се използва въздействието на самите цветове върху психиката.
Така, за да се изразят чувствата, не е необходимо да говорим, а може просто да вземем моливи, бои и др. да използваме онези цветове, които отразяват как чувстваме света около нас, в рисунка (не е задължително да сме професионални художници). Според зависи от човека, различните цветове може да означават нещо различно, но най-често срещаните значения са, че червеният цвят предполага гняв, червено-жълтият – бодрост, черният – печал, сивият – безпокойство, зеленият – спокойствие.
Може да се рисува и без някаква конкретна тема, но обикновено психологът избира такива теми за рисуване, които да способстват клиентът да изрази своите чувства и мисли, включително и несъзнаваните такива.
Примерни теми могат да бъдат:
~ Отношение към самия себе си, към своето семейство („ Аз в миналото”, „Аз такъв, какъвто съм”, „Моят обичаен ден”, „Аз у дома”, „Моят свят”, „Ситуации, в които се чувствам неуверен/а”, „Аз и моите деца”, „Мой проблем с децата”).
~ Абстрактни понятия: („Самота”, „Страх”, „Любов”, „Три желания”, „Остров на щастието”).
~ Отношения към групата: („Какво исках и какво получих от работата си в групата”, „Какво аз дадох на групата”).
След това се използват и разнообразни методики при представянето на рисунките и техния анализ.
Автор: психолог Л. Боянова