iti, радвам се да видя в твое лице човек, който се е постарал да развива интелигентността си чрез четене. Предполагам тогава знаеш, че хората, които разсъждават в такова ниво на задълбочаване като твоето, са малко, а повечето разсъждават в доста по-опростени категории, без да въвеждат понятия като: субект, обект, социална среда, не/познаваемост на околните и други. Затова и въпросът ми, както и Цеци написа, е зададен по определен начин, без да навлиза в специфичен понятиен апарат и задълбочени разсъждения.
Това разбира се, не означава, че се сърдя на по-начетен отговор.
Не е проблем и да се дискутира на по-високо ниво. То обаче изисква да въведа още понятия. Първото от тях е т.нар. прозорец на Джохари, което касае да опише частта с не/познаването не само на другите, но и на нас самите. Името е съставено като сглобено от имената на двамата му създатели ( Джоузеф Луфт и Хари Ингам). Той представлява един квадрат, разделен на 4 части, които са следните:
- Публична личност – онова, което човек представя на околните (и което правилно си забелязал, че може да е, но може и да не е онова, което е човекът в действителност като същност);
- Частна личност – тук попадат неща, които човек знае за себе си, но не счита за необходимо да знаят другите за него;
- Сляпо петно – обозначава нещата, които другите виждат, че даден човек притежава, но той самият не осъзнава, че ги притежава;
- Несъзнавана област – вместилище на неща, които нито самият човек осъзнава, че притежава, нито околните му. Проявява се главно при екстремни ситуации, примерно става голяма авария и човек може да тръгне да спасява другите по начин, който не е и предполагал, че може, нито пък другите са предполагали. Но не е задължително условие да има екстремна ситуация, за да се проявяват. Друг пример може да бъде скрит талант, примерно на стари години някой да открие, че му се удава да рисува, пее или друго. Може да бъдат много неща, които да се разкриват по някаква причина, като се оказва, че човек не е и подозирал за тях, нито пък околните му.
Така описаният прозорец може да бъде запълван и това да бъде полезно, стига личността да не се ръководи от конформизъм. Предполагам знаеш какво е конформизъм, но ако не, пиши и ще го коментираме.
Възползвайки се от прозореца на Джохари и поетапно запълвайки колкото е възможно отбелязаните в него зони, човек е в състояние да развива самопознанието си и да извлича за себе си нови полета за успешна реализация или пък да си развива силните качества, като за целта без да се натрапва и да прекалява, говори за себе си и слуша мнението на другите за него, а след това анализира дадената му обратна връзка.
Другото понятие, което трябва да въведа и което е леко засегнато при описанието на прозореца на Джохари, това е несъзнаваното. Понятието е на Фройд. Можеш да го срещнеш преведено как ли не, например подсъзнание, безсъзнавано и прочие. Правилният превод от немското das Unbewusste е несъзнавано или неосъзнато. Аз съм сред психолозите, които държат на правилния му превод, защото не става въпрос за нещо, което е местонахождащо се под нашето съзнание, нито става въпрос за изпадане в състояние на безсъзнание, нито за някоя друга завъртяна дума, с която срещам да се нарича. Става дума за неща, които не се осъзнават, но присъстват у нас като хора. Според Фройд сферата на несъзнаваното може да управлява сферата на съзнанието и обяснява различни видове психични проблеми включително.
Т.е. човек не само, че няма как изцяло да познава другите, но и няма как изцяло да познава себе си. Какво означава това, в смисъл дали да се затвори в себе си и да се съсредоточи само над себе си или пък напротив, да се почувства като един изследовател, който не спира да разглежда другите, освен да усъвършенства себе си? Няма грешен отговор. Защо? Защото има различни хора и едни са интроверти (затворени в себе си), а други са екстроверти (отворени към света) и на нито едни от тези две категории хора това не им пречи. Всъщност има и смес от различни количества интровертност/екстравертност. Светът е шарен.
Надявам се обясненията ми да ти помогнаха да разбереш темата по твоя си начин.