Здравейте,
Изследванията сочат, че малките деца не възприемат света като възрастните, когато става дума за раздяла. Те нямат изградена представа за време и за начина на съществуване на предметите в него. В смисъл, че за едно дете, родителят, който излиза от възприеманото от детето пространство, спира да съществува, изчезва "завинаги". Децата научават с израстването категориите за пространство и време, често пъти от личен опит и с цената на много плач.
Все пак този процес на научаване може да бъде подпомогнат. Това става постепенно и под формата на игра. На първи етап е да се вземе една играчка и една непрозрачна кутия (или купа, тенджера, каквото има, стига да покрива добре играчката и да е непрозрачно). Детето се учи, че играчката, поставена в кутията (захлупена под нея, така че да не се вижда), не изчезва от света, независимо, че детето не я вижда. Възможно е вашето дете вече да е научило само този урок, но ако не е, помогнете му да го научи.
На втори етап са кратките раздяли от типа "до другата стая". Детето се учи да употребява "Чао" и човекът, на който е казало "Чао" отива до другата стая. Напомня се на детето за играчката и купата преди това. Постепенно се изгражда навикът, че "Чао" или раздялата, не е онова лошо нещо, което ще доведе до изоставяне, защото "мама/татко или друг важен човек, изведнъж изчезна".
Знанието къде е този друг човек, е в помощ- пита се детето- "къде отиде (примерно) тати", след като си казахме "Чао"? В стаята. Не е изчезнал, само е в другата стая. Това успокоява.
После се правят и постепенно по-дълги раздели. Като пак се казва "Чао" и се обяснява къде отиде човекът, който си тръгна. Примерно- Тати каза "Чао" и отиде до магазина. Ще се върне след малко.
Грешка е да казвате "Хайде да почакаме (примерно) тати да се върне". Детето е в състояние да чака с часове, ако е уплашено, а това не е начин да свали стреса от себе си. Вместо това може да се каже: "Хайде да поиграем, докато си дойде" - играта ще свали стреса. Важно е детето да знае къде отива човекът, който си тръгва. По-късно това можете да го приложите и на раздяла в яслата: "Мама отива на гости у баба, поиграй си и се забавлявай, докато се върна." (използвайте места, които са ясни на детето като понятия)
По този начин детето ще научи модел на разделяне, който да следва.
психолог Людмила Боянова